Dzienne archiwum: 15 września 2013

Zaburzenia seksualne

Pod tym pojęciem rozumie się trudność lub całkowitą niezdolność w osiąganiu orgazmu. Może to wynikać z różnych przyczyn, zarówno psychologicznych jak i fizycznych. W razie niepokojących objawów należy więc udać się do lekarza, który zaleci nie tylko badania ogólne i szczegółowe organizmu, ale także terapię u seksuologa.

Powodem zaburzeń seksualnych może być niedopasowanie partnerów czy przykre wydarzenia z przeszłości. Jednak powody nieudanego współżycia mogą być bardziej prozaiczne – warto przyjrzeć się na przykład zażywanym lekom, które przecież mogą wpływać na poziom libido i na poziom satysfakcji seksualnej. Także niektóre choroby mogą powodować ból przy stosunku, co psuje całą przyjemność.

Leczenie zależy od przyczyny zaburzeń. Potrzebna może być na przykład zmiana leków, które powodują takie objawy. Impotencję u mężczyzn leczy się zazwyczaj farmakologicznie, w rzadkich przypadkach może być konieczne leczenie chirurgiczne. U kobiet, jeśli powodem jest spadek hormonów spowodowanych menopauzą, pomocna bywa terapia estrogenowa. O czasie i rodzaju terapii należy porozmawiać z lekarzem.

Zaburzenia snu

Niektórym wystarcza tylko pięć godzi snu, inni zaś, aby się w pełni wyspać, potrzebują około dziesięciu. O zaburzeniach snu mówimy dopiero wtedy, gdy czujemy się zmęczeni i niewyspani, gdy śpimy jak zawsze, a dodatkowo stan ten trwa dłuższy czas.

Bezsenność może być spowodowana brakiem posiłku lub zbyt obfitą kolacją przed snem. Jeśli powodem jest głód, warto zjeść coś lekkostrawnego tuż przed zaśnięciem. Kolację należy spożywać przed godziną osiemnastą. Wtedy nawet zbyt obfity posiłek nie powinien zaszkodzić.

Powodem zaburzeń snu mogą być także używki. Kawa i mocna herbata, zawierające odpowiednio kofeinę i teinę, wypite bezpośrednio przed zaśnięciem, mogą uniemożliwić nam nocny wypoczynek. Podobny skutek ma także alkohol. Chociaż niekiedy mała jego ilość może pomóc zasnąć, już nieco większa sprawia, że nie zmrużymy oka przez całą noc. Warto zadbać o miejsce, w którym śpimy. Warto utrzymywać w nim odpowiednią dla snu temperaturę i nie trzymać zbyt wielu zielonych roślin ani telewizora.